НДК издирва отдавна загубен шедьовър на Цанко Лавренов
Националният дворец на
културата (НДК) издирва отдавна загубен шедьовър на живописеца Цанко Лавренов.
Търсената творба е озаглавена „Габрово 1847 година - първото просветно събрание
в България, свикано от Васил Априлов, в което е взето решение за построяването
на първата гимназия в България", 1968 г. „Творбата е културно-историческа
ценност и за Националния дворец на културата е от изключителна важност тя да
бъде намерена, за да бъде показана и съхранена за бъдещите поколения. Вярвам,
че с общи усилия ще успеем да я открием”, каза директорът на Двореца Мирослав
Боршош и допълни, че „инициативата по издирването на оригинала е по повод
отбелязването на 120 години от рождението на Цанко Лавренов". За първи път
пред родна публика Фондация „Цанко Лавренов” ще покаже запазената оригинална
рисунка в размер 1х1 с картината. Рисувана е с молив върху хартия с размери:
140х197 см. Това ще стане на 12 юли 2016 г. от 18:30 ч. в Литературен клуб
“Перото”. ПОВЕЧЕ ЗА ИЗЧЕЗНАЛАТА КАРТИНА Историята на картината и нейното
изчезване е повече от интересна. През средата на 60-те г. на ХХ в. Цанко
Лавренов получава поръчка за нея от завода „Подем” в Габрово. Темата за
построяването на първата гимназия в България не е избрана случайно, тъй като
този момент е един от най-знаковите исторически епизоди в историята на града.
Резултатът е изключителна картина, на която е отредено специално място в
тогавашния завод. За съжаление, след промените в политическата система в
началото на 90-те, следите на творбата се губят безследно. ПОВЕЧЕ ЗА ЦАНКО
ЛАВРЕНОВ Цанко Лавренов е роден на 24 ноември 1896 г. в гр. Пловдив. През 1916
г. е възпитаник на Френския католически колеж „Свети Августин”, след което
посещава частно рисувално училище „Св. Ана” във Виена (1921 – 1922 г.). През 1925
г. пътува из Италия. Първата работа, която му носи известност, е акварелната
рисунка „Иконописец” от 1926 г., изпълнена в традицията на средновековната
миниатюра. Скоро след нея се появяват и първите пейзажи от Стария Пловдив и
Рилския манастир, създадени в споменатия вече стил. Пейзажите от Рилския
манастир поставят началото на един дълъг манастирски цикъл, връх, в който са
творбите от престоя му в Света Гора (1935 – 1936 г.). Освен като художник,
Цанко Лавренов през целия си живот се изявява и като художествен критик. В
периода 1964-1967 г. урежда самостоятелни изложби в Прага, Будапеща, Варшава,
Западен Берлин и Москва. Умира на 18 октомври 1978 г. в град София.
www.novini.bg
Comments
Post a Comment