Конкурс „Веселин Ханчев“ – за 33ти път в Стара Загора



На 4 ноември 2016 (петък) е Ден първи от заключителната част на 33-тото издание на Националнен младежки конкурс за поезия „Веселин Ханчев“ – Стара Загора `2016. В 17:00 часа в Изложбена зала „Байер“ (ул. „Лубор Байер” 1)е Уелкъм-партито /”Добре дошли” парти/ на конкурса или иначе казано Литературен коктейл с поетите Марин Бодаков, Йорданка Белева и Иван Ланджев, членове на журито.Конкурсът се провежда с изключителното съдействие на Община Стара Загора и съорганизатор – Библиотека „Родина“.
В 18:30 часа в Регионален исторически музей на ІV експозиционно ниво е премиерата на стихосбирката „Книга за Лола“ на Богомил Господинов, носител на голямата награда от миналогодишното издание на конкурса. Следва Връчване на Голямата награда „Златното яйце“, награждаване и рецитал на отличените млади творци в изданието на конкурса тази година. На 5 ноември 2016 (събота) от 10:00 часа в Къща музей „Гео Милев” е Поетическа работилница за участниците в конкурса и с журито. Програмата завършва със събитие на 11 ноември 2016 (петък) в столицата. От 18:00 часа в Народно читалище „Бачо Киро – 1945”, София (ул. „Ивайло” 25) е Поетическа среща на участниците и наградените в 33-тото издание на НМКП „Веселин Ханчев” – Стара Загора `2016.
В последните три години, в тазгодишното издание е най-многобройното участие на млади творци в конкурса – 119 автори от 34 градове и 4 села, сред младите поети има и българи, живеещи в Аликанте-Испания, Виена-Австрия и Манхайм-Германия. И тази година най-много, 24 /но по-малко от предходните две години/ са авторите от София, от Варна участват 9-ма, от Стара Загора , Разград и Шумен – по 5 автори. Радостно е, че Градът на липите, поетите и правите улици и домакин на конкурса вече има 5 участника тази година! Както е и странно, че от втория по големина в държавата Пловдив участват само 3 автори.
Двама са участниците в конкурса на 14 години и двама – на „пределната“ възраст от 25 години. Най-многобройна е групата автори на 17 години – 17 души, на 18 години – 15 души и на 16 години – 14 души. Поезията „избухва“ отново у авторите на 24 години – 11 души и…притихва рязко. Мъжете-участници в конкурса са 29, а жените /обяснимо!/ – 90.
Тази година уважаемото жури на конкурса е в състав – Марин Бодаков, Йорданка Белева, Иван Ланджев.
Веселин Ханчев е един от най-нежните поети на Стара Загора. Той е първият почетен гражданин на Стара Загора, удостоен с Решение на Общински съвет-Стара Загора от 22 ноември 1962 година. В словото си, произнесено на 7 декември 1962 г. на организирания в Стара Загора Ден на творчеството му, Веселин Ханчев произнася:
„Драги мои съграждани,
Прието е да се казва, че поетите владеят словото. Но има моменти, когато и те са безсилни чрез словото да дадат израз на своите чувства. Затова простете ми, че не мога сега да намеря най-добрите думи, за да изкажа пред вас моето вълнение и моята благодарност за голямата чест, с която съм удостоен. Вниманието, с което моята родна Стара Загора обгражда творчеството на един свой син, ме изпълва с щастие. Защото това внимание е оказано не само на мен, не само на моето скромно поетическо дело. Но е внимание към цялата наша съвременна литература, към всички онези, които носят, подобно на мен, високото и отговорно звание български писател. Истински се радвам, че Стара Загора, градът на Гео Милев, на Георги Бакалов, на Кирил Христов, на Николай Лилиев, градът на поетите, продължава да тачи своите големи традиции, да ги разширява, да ги обогатява все повече. Гордея се, че съм роден в един град, които и сред напрегнатия труд на строителството мисли за поезията. Та може ли всъщност да бъде другояче? Тук, където са мечтали и работили, където сега мечтаят и работят толкова много творци на словото, поезията е на всяка крачка. Тя е в стиховете, родени под това топло небе, в гигантските корпуси на АТЗ, в замислените кипариси и липи, в слънчевите багри на новите домове, в труда на хората. Всичко, което умът и сърцето на хората създават, построяват и творят, тук звучи като една красива тракийска поема.
Когато човек се връща в родния си град, той се връща в миналото. Той влиза в улиците на родния си град като в спомени, за да потърси дните на детството и образите на скъпи, далечни приятели. Защо да крия – тъжно ми е понякога, че срещам тук все по-рядко тези образи от миналото. Но съм безкрайно честит от друга страна, че в града на моето минало срещам на всяка крачка бъдещето. Щастлив съм, че моята Стара Загора със всеки ден става все по-нова, все по-голяма, все по-млада и хубава. Където и да отида, тоя град стои в сърцето ми и да си призная открито, често ме укорява:“ Какво написа за мен? Защо не пишеш за мен?“ И аз обещавам пред него и пред себе си:“Колкото ми позволяват силите, аз ще пиша за теб, град на поети и герои, град раждащ жито, машини и песни!“ И това ще бъде моята признателност за вниманието, за голямата чест, за обичта, проявени към мен и към поезията ми.Благодаря ви още веднъж от цялото си сърце,мили мои съграждани»
От 1984 година в Стара Загора се провежда Национален младежки конкурс за поезия “Веселин Ханчев”. Всяка година то обединява усилията на различни творчески поколения и превръща града на липите за няколко дни в поетическа столица на България. Тази престижна възраст е сериозна атестация за творческа зрялост и завоюван авторитет. Националният конкурс за поезия е утвърдена школа за таланти. Достатъчно е да се споменат имената на Елин Рахнев, Крум Филипов, Мария Донева, Иво Рафаилов, Стоил Рошкев, Владислав Тинчев, Десислава Неделчева, Николай Атанасов, за да стане ясно, че носителите на наградите “Веселин Ханчев” се превръщат действително от ярки “прохождащи” дарования в истински творци. В Стара Загора Девето основно училище носи името на именития ни съгражданин Веселин Ханчев.
На добър час на 33-тото издание на Конкурса „Веселин Ханчев“!

dolap.bg

Comments

Popular posts from this blog

Веселин Ханчев: Загубеното щастие е по-тъжно и от самата тъга