Зрелищна „Аида” с огньове и илюминации ще представи Русенската опера в „Салона на изкуствата” в НДК
На 27 май, от 19.00 часа на сцената на зала 1 на Националния дворец на културата, в рамките на 20-то издание на фестивала „Салон на изкуствата” Държавна опера-Русе и продуцентска къща „Монте мюзик” ще представят спектакъла на операта „Аида” от Джузепе Верди. На 9 май Държавна опера-Русе получи престижното отличие на БНР „Музикант на годината 2014” в категорията Ансамбъл на годината, а на 24 май бе удостоена с Награда „Русе” на Община Русе за изключителни творчески успехи и ярко присъствие на националната и международна музикална сцена, високо професионално и артистично равнище на музикалната продукция и особен принос за популяризирането на град Русе като един от водещите музикални центрове в България и региона.
Премиерното изпълнение на спектакъла на операта „Аида” бе през лятото на 2013 година и с него се откри Музикалния фестивал „Моцартови празници” в Правец. Заедно с традиционните класически решения, представлението предлага на публиката и различни провокации. Режисьорът Огнян Драганов - име от новата генерация български оперни режисьори с успешна реализация в Европа и Южна Америка, представя не само интересна интерпретация на царственото оперно заглавие, но както се очаква от „Аида” - ефектна зрелищност. Той вкарва нови персонажи в своята постановка – този път това е камилата Степа, която е член на трупата на Цирк „Арена” и вече направи своя успешен оперен дебют на сцената на ДКС „Васил Левски” във Велико Търново.
Триумфалната сцена има съвсем нова хореография, която се осъществява от балет майсторите Марияна Захариева и Йордан Кръстев. Сюжетната линия е запазена, танците са африкански, като вместо традиционната солистична двойка се появява балерина-змия. Триумфалната сцена ще блесне на сцената на зала1 на НДК с огньове и илюминации, а мимът Мартин Маринов ще се включи с нови задачи и ефектно ще се превърне в огнено кълбо.
Художник на костюмите е утвърденият и обичан в България световен италиански художник-сценограф и костюмограф Салваторе Русо. Верен на своето предпочитание към класиката, Салваторе Русо облича персонажите в памук, шифон и воал, акцентира върху изящни аксесоари и бляскави допълнения.
Главните герои сменят повече от три костюма, прецизно изваяни съобразно индивидуалността и фигурата на всеки един от артистите. Факт е, че той успява да направи така, че и най-несъвършеното тяло да се чувства комфортно в неговите костюми. Познава до съвършенство и професията на балетния артист – самият той е танцувал класически балет до 24 годишна възраст. Затова в годините е създал истински балетни уникати в своите постановки. Неговите костюми танцуват, още преди да са намерили своя стопанин. Това ни очаква и в „Аида”, където балетът има сериозно участие – в свитата на Жрицата, в сцената в стаята на Амнерис, в Триумфалната сцена. Салваторе Русо е поставял в най-големите оперни театри в Италия, цяла Европа и Америка и е работил с легендарните български оперни артисти Борис Христов, Николай Гяуров, Никола Гюзелев, Гена Димитрова, Райна Кабаиванска.
Спектакълът ще дирижира Маестро Найден Тодоров – диригентът, който с божествената си дарба на голям музикант, предизвиква заслужения възторг на почитателите на класическата музика. „Музикант на годината 2012, носител на престижната награда „Емил Чакъров”, на редица престижни национални и международни награди и отличия, гост-диригент във всички точки на света той ще застане на пулта, за да представи заедно брилянтния оркестър на Русенската опера завладяващата музикална драматургия на операта „Аида”. Като творчески инициатор и вдъхновител на събитието и директор на Русенската опера Маестро Найден Тодоров отново ще зарадва публиката с избора на съзвездие от оперни гласове, които ще изпълнят главните роли в спектакъла. Латвийското сопрано Алиса Зиновиева /вече любимка и на българската публика от незабравимото си участие в спектаклите на оперите „Тоска” и „Трубадур”/ ще се представи в ролята на Аида, аржентинският тенор със световна известност Даниел Муньоз, пял и на сцената Метрополитен опера, ще видим за първи път в България в ролята на Радамес, великолепното мецосопрано Петя Цонева ще се превъплъти в ролята на Амнерис, а световно признатият италиански баритон Марцио Джоси с респектираща кариера международна кариера, ще гостува в ролята на Амонасро. Рамфис ще бъде пресъздаден от Пламен Бейков, Стоян Стоянджов ще се представи в ролята на Фараона, Диана Василева ще се появи в мистичната роля на Жрицата, Александър Баранов – в ролята на Вестителя. Участват хор, балет и оркестър на Държавна опера Русе. Диригент на хора е Стелияна Димитрова, асистент режисьор Елена Илиева.
Билети за спектакъла на операта „Аида” се продават в Билетния център на НДК, онлайн и в разпространителските мрежи на Ивентим и Тикетпортал. Цените са от 20 до 60 лв.
НАЙДЕН ТОДОРОВ е сред най-ярките представители на български музиканти от младата генерация. В края на 2012 г. той печели наградата на публиката „Кристална лира” за 2012 г. за националната премиера на операта „Нос“ от Шостакович (втора лира за диригента, след присъдената през 2005 г. за изпълнението на втора симфония от Малер със Софийската филхармония). Диригентския си дебют прави на 16 години като ученик в Музикалното училище „Добрин Петков” в Пловдив, където създава Младежки оркестър „Пловдив”. От 1993 е студент на проф. Карл Остерайхер и проф. Урош Лайович във Виенския университет за музика, който завършва като бакалавър през 1996. През 1996-1997 е поканен от фондация Бърнстейн, Йерусалим, на специализация в Израел и там работи с Менди Родан - диригент на Израелската филхармония. През 2001 получава магистърска степен като диригент в Нов български университет, в който през 2013 се дипломира и като мениджър в областта на културата. През 2003-2004 специализира и в Челси университет, Великобритания. От сезон 2004-2005 е постоянен гост-диригент на Софийската филхармония, а от сезон 2005/2006 е директор на Държавна опера - Русе. Работи с различни оркестри в България и чужбина. Участва и в десетки международни фестивали България, Австрия, Германия, Словакия, САЩ.
Получава множество награди от наши и международни конкурси, както и награди от Словашкия музикален фонд, Ротари клуб-Виена, фондация Боргезе, наградата „София” за постановката на операта „Фауст” с Националната опера и балет, „Златно петолиние” за принос към развитието на българската музика, „Златна книга“ съвместно с Русенската опера за принос в развитието на българската култура, наградата на фондация „Джордж Уохтер”, наградата „Пловдив“ 2010 и др. През 1998-1999 Найден Тодоров е избран между повече от 150 кандидати за постоянен диригент на Северно-Израелския симфоничен оркестър в Хайфа. Същата година е поканен за артистичен съветник на Международния камерен фестивал в Лос Анжелис.
От 2001 година Найден Тодоров е предпочитан диригент от примата Райна Кабаиванска, с която има съвместни изяви всяка година, работи многократно с певци като Анна Томова-Синова, Самюел Рейми, Никола Гюзелев, Марио Маланини, Мишел Крайдер, Йорг Шнайдер и др. Също е предпочитан диригент от известния рок-музикант от Дийп Пърпъл - Джон Лорд, част от концертите с когото са издадени на CD и DVD.
Найден Тодоров е осъществил многобройни записи за различни радио и телевизионни станции в България и чужбина - участва в над 130 компактдиска, издадени в Австрия, Великобритания, Дания, Израел, САЩ и Унгария. През последните години работи активно със звукозаписните компании Naxos, MMO, R-Music, Hungaroton, Danacord, Balkanton и импресарските агенции Melos, M-Art и Columbia Artists Management.
През месец март 2013 година Найден Тодоров е избран за „Музикант на годината“ от слушателите на Българското Национално Радио. През септември 2014 получава престижната награда „Емил Чакъров” за цялостен принос към българската култура и високите му постижения в областта на музиката.
Салваторе Русо е един от най-известните италиански сценографи и костюмографи, чието име се свърза с успешни постановки в много оперни театри в Европа и Америка. Роден в Палермо, завършва Академията за изящни изкуства в Рим, професор по сценография и костюмография в Академията за изящни изкуства във Витербо. Дебютира като сценограф и костюмограф на балета „Tre Canzoni Italiane” в Римската опера (1962) по покана на диригентите Тулио Серафин и Джоакино Форцано. Създава сценографията и костюмите за многобройни оперни и балетни постановки, сред които:„Арлезианката”, „Кармина Бурана”, „Травиата”, „Манон”, „Трубадур”, „Риголето”, „Тоска”, „Бохеми”, „Кармен”, „Лулу”, „Франческа да Римини”, „Севилският бръснар”, „Набуко”, „Тоска” и др. Участва в Liric Kairo Seasons, Международния фестивал в Пулчано, работи освен за Римската опера, също за Театро Колон в Буенос Айрес, Greate Opera Theatre в Токио, Опера Сиатъл, оперните театри в Сао Паоло, Манаус и др. Автор на сценографията и костюмите за много телевизионни и филмови продукции в Италия и САЩ. В изключително богатата му творческа биография присъства и България с постановки в Софийската опера и балет /на оперите "Мария Тюдор", "Симоне Боканегра", "Гуарани", "Тоска", "Джоконда", "Макбет", "Андре Шение", "Отело"/ и в Русенската опера – той е автор на костюмите в спектакъла на операта „Аида” и декорите и костюмите на балетните спектакли „Ромео и Жулиета” и „Полет към светлината”. Салваторе Русо притежава редица награди, сред които особено цени голямата италианска награда „Позитано” за сценографията и костюмите на балета „Masques Ostendes” от Р. Влад и Дж. Корели (1970) и високото отличие „Torre d`Argento”, присъдено по повод 25-годишната му творческа дейност (1988).
Огнян Драганов завършва Средното Музикално училище „Христина Морфова” Стара Загора с тромпет. Изучава оперна режисура в Нов Български Университет – два семестъра в класа на проф. Ваня Бъчварова. Завършва курс по оперна режисура в OPERA DU RHIN Страсбург, Франция, като асистент режисьор на световно известния оперен режисьор Албер-Андре Льорю. Дипломира се в Държавна Музикална Академия “Панчо Владигеров” София - специалност оперна режисура в класа на проф. Павел Герджиков. Своя професионален опит натрупва в Софийската опера, където последователно е помощник режисьор, асистент режисьор, режисьор и заместник директор през периода 1998-2002 година. Възходящата му кариера на оперен режисьор стартира от 2002 година – поставя с голям успех в България, Румъния, Гърция, Македония, Сърбия, Холандия, Германия, Бразилия, Италия, Колумбия и Русия. В продължение на пет сезона е главен режисьор на Операта в Сараево. Над 30 заглавия се четат в биографията на режисьора, повечето от които е поставял многократно: Пучиниевите опери „Тоска”, „Мадам Бътерфлай”, „Бохеми”, „Лучия Ди Ламермур”, „Любовен еликсир”, „Дон Паскуале” на Доницети, Вердиевите „Трубадур”, „Аида”, „Набуко”, „Ернани”, „Травиата”, „Бал с маски”, „Фалстаф”, „Атила”. Талантливият режисьор счита за най-голямо свое постижение срещата с руската класика – оперите „Евгений Онегин” и „Дама Пика”, които поставя в Сараево и Санкт Петербург. Тази година поставя и „Джани Скики” в далечна Колумбия, където вече е познат със своите постановки на оперите „Бал с маски”, „Лучия Ди Ламермур”, „Норма”. Огнян Драганов е главен режисьор на Русенската опера.
Алиса Зиновиева е родена в Латвия, завършва Музикалния Колеж „Дж. Мединс” в Рига, учи в Римската консерватория „Санта Чечилия”. Специализира в Академията на Миланската Скала под ръководството на Лейла Генчер, Луис Алва, Л. Сера. Младата певица гостува със състава на Миланската Скала на турне в Япония с ”Макбет” от Верди под диригентството на Рикардо Мути. Поканена е в Театро Масимо Белини в Катания за ролята на Лиза от „Дама Пика” от Чайковски под диригентството на Темирканов, в Миланската Скала участва в Моцартова гала, следват ангажименти в спектаклите на „Йенуфа” от Яначек, „Лейди Макбет от Мценск” на Шостакович, „Вечери на Ратмански”.
През последните няколко сезона Алиса Зиновиева обогатява биографията си с поредица успешни гостувания на престижни оперни сцени предимно в Италия - дебютира в постановката на операта „Играчът” от Прокофиев под диригентството на Баренбойм в Щатсопер Унтен ден Линден, Берлин и в Миланската Скала. Гостува в ролята на Микаела в „Кармен” на оперния фестивал в Тоскана, в ролята на Сантуца от „Селска чест” в Театро Голдони Ливорно и Бергамо. Участва в продукции на оперетата „Веселата вдовица”. Избрана е да партнира на Пласидо Доминго в Миланската Скала в спектаклите на оперите „Двамата Фоскари” и „Симон Боканегра”. Дебютира в Оперетния фестивал в Театро Верди в Триест в ролята на Силва Вареску от „Царицата на чардаша”. Участва с голям успех на Вердиевия фестивал в Парма в ролята на Амелия от „Бал с маски”, в Театро Реджо, Парма гостува в спектакъла на операта „Стифелио”. В Театро Верди в Триест пее сопрановата партия от Stabat Mater на Дворжак, следват ангажименти в „Корсар” и „Тоска”. Дебютира в Триест в ролята на Одабела от операта „Атила” на Верди под диригентството на Ренцети, а в края на 2014 – в ролята на Манон Леско от едноименната опера на Пучини в Баварската опера-Мюнхен.
Тенорът Даниел Муньос е роден в Буенос Айрес, Аржентина, където той се дипломира със специалност пеене във Висшето училище към Театро Колон. В Европа учи под ръководството на Алфредо Краус, Педро Лавигрен, Фернандо Бандера и Пиер Миранда Фераро. Дебютира на сцената на Театро Сан Карло-Лисабон в ролята на Едгардо от операта „Лучия ди Ламермур” в партньорство с Джорджо Дзанканаро. Големият успех в тази роля му отваря вратите на световните оперни сцени. Следват ангажименти в Метрополитен Опера-Ню Йорк, Театро Колон в Буенос Айрес, Римската опера, Театро „Белини” в Катания, „Карло Феличе” в Генуа, „Верди” в Триест, „Лас Палмас де Гран Канария”, „Маджо музикале Фиорентино”, Auditorio - Сантандер, Auditorio - Ла Коруня, Палма де Майорка, Атина, Берлин, Берн, Хелзинки, Лондон, Рио де Жанейро, Бирмингам, Сао Паоло, Малага, Месина, Дрезден, Дортмунд, Аугсбург, Бон, Нанси, Метц, Будапеща и др. В репертоара на певеца влизат главните тенорови роли от оперите „Риголето”, „Бохеми”, „Мадам Бътерфлай”, „Тоска”, „Турандот”, „Момичето от Златния Запад”, „Ерусалим”, „Трубадур”, „Кармен”, „Фауст”, „Мефистофел”, „Бохеми” на Леонкавало, „Коронацията на Попея”, „Самсон и Далила”, „Аида”, „Травиата”, „Симоне Боканегра”, „Реквием” на Верди, „Селска чест”, „Палячи”, „Отело”, „Вилхелм Тел” и много други.
Работил е с диригенти от ранга на Джеймс Ливайн, Зубин Мета, Рафаел Фрубек де Бургос, Джорджо Крочи, Марко Армилиато, Ренато Палумбо, Никола Луизоти и др. През 2014 г. записва операта „Селска чест”, изпълнява Отело в Аликанте, Елче – Испания, „Таборът” в Буенос Айрес.
Петя Цонева /мецосопран/ е родена в Русе. От 1989 до 1993 учи в Средно Музикално Училище „Веселин Стоянов”- Русе в класа на Маестро Георги Делиганев. От 1993 до 1997 учи в Държавна Музикална Академия „Проф. Панчо Владигеров”- София в класа на проф. Благовеста Карноватлова-Добрева. През 1998 година завършва и специалност „Музикална педагогика”. От 2002 работи върху своето вокално майсторство с Майя Попова. От 2007 е солистка на Държавна Опера-Русе. В нейния репертоар са ролите на Амнерис /”Аида”/, Принцеса Еболи /”Дон Карлос”/, Прециозила /”Силата на съдбата”/, Сантуца /”Селска чест”/, Азучена /”Трубадур”/, Кармен, Фенена /”Набуко”/, Мадалена /”Риголето”/, Адалджиза /Норма”/, Сузуки /”Мадам Бътерфлай”/, Керубино /”Сватбата на Фигаро”/, Принц Орловски /”Прилепът”/, Орфей /”Орфей и Евридика”/, Сонетка /”Катерина Измайлова”/ и др., мецосопрановите партии в реквиемите на Верди и Моцарт. Гастролирала е в 45 от щатите на САЩ и много европейски страни като Германия, Швейцария, Холандия, Австрия, Франция, Испания, Португалия, Белгия, Румъния.
Марцио Джоси е роден в Бергамо, Италия, учил е пеене с Клотилд Ронки в Болоня. Печели редица награди от престижни международни конкурси, той е 25-ят носител на наградата Златото на Маскани -Баняра ди Романя /2005/. Вече 30 години Марцио Джоси пее по най-престижните оперни сцени в над 50 централни баритонови роли, като Риголето е неговият любим герой. Музикалната критика го определя като истинският вердиев баритон и неговата възходяща световна кариера го отвежда многократно на сцените на Миланската Скала, Театро Реджо-Парма, Театро Комунале-Флоренция и Болоня, Театро „Масимо”-Палермо, Театро „Верди”-Триест, „Арена ди Верона”, „Сферистерио”-Мачерата, Пучиниевия фестивал в „Торе дел лаго”, Операта в Монте Карло, Парижката опера, Операта в Авиньон, Тулуза, Кралската опера в Лиеж, Гран Театър-Женева, Операта в Осака, Бунка Кайкан-Токио, фестивалите в Сантандер, Балбек и Солотурни. Работил е с най-големите световни диригенти Абадо, Мути, Гавацени, Щайнберг, Орен, Пидо, Гуаданьо, Арена, Ренцети, Веронези и др.
Има аудио и видео записи на оперите „Палячи”, „Риголето”, „Мария Стюард”, „Симоне Боканегра”, „Макбет”, „Момичето от Златния Запад”, „Лястовичката” и др.
theatre.art.bg
Comments
Post a Comment